Diákoktól diákoknak a STEAM-ről! Erasmus+ projektzárók a Kutatók Éjszakáján a micro:bit, a 4Dframe, a GeoGebra, valamint a Nemzetközi ÉlményMűhely közreműködésével Magyarországon és Finnországban

2017. szeptember 29-én, az Európai Unió tudomány- és tanulásnépszerűsítő kezdeményezése keretében kerül sor a “Diákoktól Diákoknak a STEAM-ről” (KIKS – KIDS INSPIRING KIDS IN STEAM) című két éves Erasmus+ projekt záróeseményére Finnországban és Magyarországon. A finn és a magyar diákok részvételével megvalósuló rendezvényt a Nemzetközi ÉlményMűhely, a micro:bit, a 4Dframe és a GeoGebra munkatársai is segítik. Budapesti programunkról drónos videót készítünk, finnországi eseményünk résztvevői pedig Zach Shelby-vel, a Micro:bit Oktatási Alapítvány vezetőjével is találkozhatnak. 

Az ÉlményMűhely magyarországi és finnországi közösségének tagjai a projekt teljes időtartama alatt módszertani, tárgyi, gyakorlati és koordinációs munkával járultak hozzá a többszáz magyar, angol, finn és spanyol diák, valamint tanáraik által, négy európai egyetem közreműködésével lebonyolított program sikeréhez. A projektet a Budapesti Metropolitan Egyetem koordinálta és a Magyar Digitális Oktatásért Egyesület is támogatta. 

KIKS-ÉlményMűhely a budapesti Kutatók Éjszakáján:
tovább a magyar Kutatók Éjszakája oldalára

KIKS-ÉlményMűhely a finnországi Kutatók Éjszakáján:
tovább a finn Kutatók Éjszakája oldalára

A KIKS Erasmus+ projekt weboldala:
www.kiks.unican.es

Az ÉlményMűhely közösség tagjai a kezdetektől jelen voltak a négy európai ország összefogásával indult kezdeményezésben, amelynek célja, hogy az abban résztvevő, különböző kultúrákból érkező gyerekek egymást inspirálva, egymással együttműködve hozzanak létre őket érdeklő projekteket a STEAM (“Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics”, azaz természettudományok, technológia, mérnöki ismeretek, művészetek és matematika) területén. Ezáltal a saját maguk stílusában, saját érdeklődésüket fenntartva, az általuk legjobbnak ítélt módszerekkel és eszközök használatával „játszva”, integrált módon szerezhetnek egy-egy témában jártasságot, ismereteket.

Tudomány- és művészetközi tanulás: összetett problémákra összetett megoldás

Az elmúlt évtizedek során a diákok körében a természet- és mérnöki tudományok, a művészetek és matematika tantárgyak tanulása iránti érdeklődés sajnálatos módon folyamatosan csökken. Ezt felismerve az Európai Unió is stratégiai kérdésként kezeli a kérdést és beemelte 2020-as stratégiájába e tantárgyak népszerűsítését. Nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy megoldás lehet az oktatás élményszerűségének, a felfedezés örömének visszaemelése, a jelenségek komplexitásának a felismerése és a tudásterületek közötti összefüggések kiaknázása (STEAM), valamint a diákok ösztönzése az összetett problémák és helyzetek önálló és közösségi megoldására.

Motiváció, nemzetköziség és digitális mobilitás

Ezt a célt tűzte ki az Erasmus+ KIKS nemzetközi oktatási projekt is, amelynek keretében négy európai ország gyermekei dolgoztak együtt virtuálisan a Facebook és egyéb web2 eszközökkel, azzal a céllal, hogy az általuk létrehozott projekteken keresztül megmutassák társaik számára e tantárgyak szerethetőségét és izgalmasságát. A STEAM tárgyak iránti érdeklődés generálása mellett a KIKS projekt fontos eleme a gyerekek önálló és közösségi tanulási képességének támogatása, az önmaguk és egymás motiválásának fejlesztése. A valós és virtuális térben zajló kooperáció, az on-line kommunikáció, az angol nyelv használata pedig nemcsak izgalmas élmény, de a résztvevő diákok számára a nemzetközi mobilitás első lépcsőfoka lehet.

Magyarországon 6 intézményből 50 diák kapcsolódott be a programba, Finnországban 5 iskolából több mint 100 diák csatlakozott. Angliából Cambridge, Spanyolországból pedig Santander és Pontevedra számos iskolájának diákjai és tanáraik csatlakoztak.

A tapasztalatok megosztása

A KIKS projekt pedagógusok számára is hasznos tapasztalatait egy kézikönyvbe gyűjtjük össze. Ez a kézikönyv a STEAM területek integrált, téma-központú, tapasztalati és kísérletezés alapú, szórakoztató tanításának és az on-line kollaboráció és web2 eszközök napi oktatásba történő beillesztésére vonatkozó praktikus tanácsok mellett módszertani ajánlásokat is tartalmaz majd arra vonatkozóan, hogyan lehet a gyerekek figyelmét felkelteni a STEAM megközelítés alkalmazásával a tantermi oktatás keretein belül és azon kívül.

A projekt lezárultával a kézikönyv mindenki számára ingyenesen elérhető lesz.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Blue Captcha Image
Refresh

*

Top